Top

“Microsoftin tekemiset eivät luo paineita Applelle”

perjantai 17. helmikuu 12 - Niko Antin - Jätä kommentti

Tim Cook ei Microsoftista paljoa perusta

Applen toimitusjohtaja Tim Cook näkee iOS:n ja OS X:n yhdistyvän tulevaisuudessa enemmänkin. Hän sanoo Wall Street Journalin haastattelussa ihmisten pitävän niin paljon iPhonen sovelluksista ja toiminnallisuudesta, että niitä aiotaan tuoda sopivissa määrin myös Maciin. Seuraava suurempi päivitys on tulossa loppukesästä Mountain Lion -käyttöjärjestelmän muodossa, jossa perusohjelmien nimetkin muutetaan samoiksi. Esimerkiksi iCal on jatkossa Kalenteri ja Osoitekirja muuttuu yhteystiedoiksi – aivan kuin iPhonessa ja iPadissa.

Myös puhetta ymmärtävä iPhone 4S:n Siri-avustaja saattaa olla tulossa Maciin. Wall Street Journalin kysyessä asiaa, Cook alkoi hymyillä ja sanoi jättävänsä asian markkinointipäällikkö Phil Schillerin vastattavaksi.

Toimitusjohtaja Cook pitää iOS:ää ja OS X:ää käyttöjärjestelminä, joiden toiminnallisuus kasvaa koko ajan. Hän sanoo uskovansa kannettavien tietokoneiden ja tabletien rinnakkaiseloon, mutta ei rajaa pois sitä, että teknologiat yhdistyvät nykyistä enemmän. Tulevaisuudessa laitteet saattavat jopa toimia yhdellä ja samalla prosessorilla.

- Me mietimme kaikenlaista. Me emme sulje mitään pois, Cook sanoo.

Macit ovat edelleen tärkeä osa Applea, mutta niiden osuus viimeisimmän kvartaalin tuotosta laski 20,3 prosentista 14,2 prosenttiin. Apple ei kuitenkaan tunne minkäänlaisia paineita Windows-puolelta.

- Mikään Microsoftin tekemä ei luo paineita Applea kohtaan, Cook pamauttaa. Hän sanoo Applen keskittyvän rakentamaan vain parasta tuotetta ja mahdolliset paineet tulevat yhtiön sisältä.


Lisää aiheesta:

  1. Microsoftin iPhone-ohjelma luo sosiaalista painetta
  2. iPhone 5:n julkistamisen ajankohta selvisi?
  3. Applelle sataa selvityspyyntöjä paikannuksesta, Suomikin pohtii
  4. Microsoftin perustajan kanne Applea vastaan hylättiin
  5. Apple ohitti Microsoftin maailman arvokkaimpana teknologiayrityksenä
Softaopas

Kommentit

32 vastausta kirjoitukseen ““Microsoftin tekemiset eivät luo paineita Applelle””

  1. M on helmikuu 17, 2012 18:28

    Tämä peli on nyt vahvasti kääntynyt MS:ltä Applelle. Pelkkä iPhonen arvo on suurempi kuin koko MS:n yritystoiminnan arvo. Kun Applen paletti alkaa olla valmis ja se läpsäyttää edullisen läppärin saataville, niin MS voi sammuttaa valot lähtiessään markkinoilta.

  2. Hemmo on helmikuu 18, 2012 3:37

    M:lle. Pitkälti samaa mieltä, paitsi että ei niiden mun mielestä tarvi lähteä lainkaan mihinkään halppis läppäri linjalle. Tekisivät vaan edelleen laadukkaita läppäreitä, ei ne muidenkaan valmistajien läppärit halpoja ole jos mietitään sitä että jos ne on laadultaan suurin piirtein samanlaisia… Olipa hankala muotoilla sanoiksi :-)
    Mun mielestä saisivat vielä enemmän satsata siihen laatuun, hinnasta tinkimättä.
    Kyllä suurin osa ihmisistä ymmärtää että Mersu maksaa enemmän kuin Lada…

  3. Olen omena on helmikuu 20, 2012 0:58

    Eipä nyt innistuta liikaa, apple on aika pikkutekijä desktop markkinoilla reilusti alle 10% markkina osuudella verrattuna ms:n reiluun 80% markkina osuuteen.

  4. hp on helmikuu 20, 2012 9:57

    Suunta on kuitenkin hyvä. Tilasto vuoden takaa kertoo, että Mac hakkasi PC-valmistajat kasvussa 19:nnen kerran peräkkäin (http://dthin.gs/yHuhCl). Hullumpi ei ole tuoreempikaan tilasto (huom. vain USA):

    Vuoden 2011 valmistusmäärät Apple vs. kaikki muut PC-valmistajat yhteensä +20,7 % kasvu Applelle ja -8,5 % lasku muille PC-valmistajille (http://j.mp/xa6fig).

  5. Olen omena on helmikuu 20, 2012 12:59

    hp, vain usa tilasta on varsin turha vertailla sillä se ei anna oikeaa kuvaa maailmanlaajuisesta markkinasta.

    Kasvua saattaa olla enemmän mutta eipä kasvu kyllä juuri näy markkina osuudessa. Toki kun volyymit ovat pienet, prosentuaalisesti suuri kasvu on helpompi saavuttaa kuin esim. ms:n puolella.

    Tästä esimerkiksi näkee mitä se osx:n kasvu onkaan. Osx markkinaosuus Jan 2010 5.16%, Jan 2012 7,34% Eli aika pohja lukemissa ollaan, ikävä kyllä.
    http://gs.statcounter.com/#os-ww-monthly-200807-201202

  6. hp on helmikuu 20, 2012 14:23

    USA:n lisäksi Iso-Britanniassa Macillä näyttää menevän ihan hyvin, 17,2 % kasvua viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä, kun kaikki PC-valmistajat (Apple mukaan luettuna) laskivat -19,6 %. Applen luvut pois laskettuna muiden PC-valmistajien lasku oli -22,1 %. (http://j.mp/zKMwjC)

    Kiinassakaan ei ilmeisesti mene huonosti. Barclays Capital arvioi Macin kasvuksi 22 %. (http://www.edibleapple.com/?p=27753)

    Applen tuoreimman vuosineljännestulosjulkistuksen mukaan Macin myynti ylitti markkinat kaikilla mantereilla: “Mac sales outgrew the market in all geographies, particularly in Asia-Pacific.” (http://j.mp/y7NQy6)

    Macin kasvu on vakiintuneilla ja Windowsin hallitsemilla työasemamarkkinoilla hidasta, mutta se on useamman vuoden ollut säännönmukaisesti kasvavaa.

    Olen myös samaa mieltä, että Macin markkinaosuuden hidas kasvu on ikävää.

  7. Olen omena on helmikuu 20, 2012 15:11

    hp, kasvua on tietyillä markkinoilla mutta globaaliin markkinaosuuteen se ei näytä juuri realisoitu. Syitä on varmasti monia mutta varmasti iso vaikutus on sillä että määrät ovat kovin pieniä joten prosentuaalisesti suurikin kasvu on helppo saavuttaa.

    Jos katsoo tuota StatCounterin tilastoa, July 2008 5,18%, Feb 2012 7,33%. Eli noin neljässä vuodessa on noustu vain reilu 2%.

    Kovasti on tekemistä, enkä usko että lähitulevaisuudessa dektop puolella osx tulee nousemaan merkittäväksi windowsin kilpailijaksi. MS on hoitanut hommansa melko hyvin.

  8. hp on helmikuu 20, 2012 17:23

    Jos Macin tulevaisuudesta pitäisi lähteä lyömään vetoa niin veikkaisin, että iPhonen ja iPadin valtava kasvu tarkoittaa muun muassa, että:

    – iPhonea ja iPadia käyttävät useat ihmiset, joilla ei ole Macejä
    – iPhoneen ja iPadiin tyytyväiset käyttäjät kiinnostuvat myös Maceistä
    – Macien myynti kasvaa edelleen nopeasti suhteessa muihin PC-valmistajiin

    Veikkaisin, että iOS:stä tuttujen sovellusten tuonti Mountain Lioniin kasvattaa Macin kiinnostavuutta. Samoin iOS:n sovellusten asentamisen ja käyttämisen turvallisuuden tuominen Mountain Lioniin parantanee Macin kiinnostavuutta myös.

    Microsoftin strategia Windows 8 suhteen saattaa tuntua tavallisesta keskivertokäyttäjästä hankalalta. Markkinoilla tulee olemaan omat versiot Windows 8 -työpöytäkoneille (pöytäkoneet ja läppärit) ja kaksi eri Windows 8 -versiota tableteille, Intel- ja Arm-prosessoreille (WOA, Windows on Arm). Tablet-versioissa on sitten kaksi eri Windows-systeemiä sisällä – perinteinen Windows ja Metro-käyttöliittymän Windows. Tämä voi tuntua tavallisesta perheenäidistä ja -isästä monimutkaiselta.

  9. Olen omena on helmikuu 20, 2012 18:50

    hp, miksi MS:n strategia tuntuisi hankalalta tavallisesta käyttäjästä. Tavallisen käyttäjän näkökulmasta on olemassa vain yksi Win8. Onhan applellakin kaksi täysin erilaista käyttöjärjestelmää, ios ja osx.

    MS:n lähestymistapa tarjoaa jokaiselle laitteelle sellaisen UI:n jota ko. laitteella on helpoin käyttää. Hiirtä ja näppäimistöä käytettäessa ei kannata käyttäjälle tarjota sormella käytettävää ui:ta. Eli tabletteihin on Metro UI ja periteisiin desktop laitteisiin perinteisempi versio. Tulevaisuudessa Windows Phone harmonisoituu vielä enemmän tähän Win8 metro maailmaan.

    Se että windows saa myös nyt ARM tuen, ei tee tavallisen loppukäyttäjän näkökulmasta asiaa sekavammaksi. Tavallinen käyttäjä tuskin edes tietää mikä ARM on. x86 sovellukset eivät toki toimi ARM pohjaisissa laitteissa mutta kukapa olettaisi ajavan esimerkiksi Wordia tabletilla vaikka se kuinka kiehtovalta voisi tuntuakkin. ARM arkkitehtuuri tuki on laitevalmistajien näkökulmasta varmasti varsin mielenkiintoinen juttu sillä se avaa mahdollisuuksia toteuttaa täysin uudenlaisia laitteita.

    Ja kukaanhan ei vielä teidä millanen lopullinen Win8 tai OSX 10.8 tulee olemaan.

  10. hp on helmikuu 20, 2012 20:57

    Toi oliskin selkeää: tabletteihin vain Metro UI ja perinteisiin PC:iin normaali Win 8.

    Mutta se ei mene niin ja siinä se pointti onkin: http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/02/09/building-windows-for-the-arm-processor-architecture.aspx

    Kun tavallinen käyttäjä käyttää Win 8 tablettia niin sillä on edessään valintoja. Sillä voi olla näkymänä:

    – Intel-tablet ja tuttu Win 8 työpöytänäkymä, jossa toimivat kaikki Win 8 softat
    – Intel-tablet ja uusi Metro UI -näkymä, jossa on omat softat Metro UI:lle ja kosketusnäytölle (mm. Flash-liitännäinen ei toimi selaimessa)
    – WOA-tablet ja tuttu Win 8 työpöytänäkymä ja työpöytäversiot Wordistä, Excelistä ja PowerPointista + työpöytä-IE ja -Resurssienhallinta, mutta ei 3. osapuolten softia
    – WOA-tablet ja uusi Metro UI -näkymä, jossa omat softat ARM:n prosessorille Metro UI -tyylillä

  11. Olen omena on helmikuu 21, 2012 0:57

    hp, edelleen nuo luettelemasi valinnat ovat pitkälti laitevalmistajan tekemiä valintoja. Karkeasti ottaen jako on juuri Metro UI -> tableteille, desktop UI perinteisille pc:lle.

    Jos olet Win8 kehitystä seurannut ja tuon Sinofsky:n blogi postauksen lukenut, ymmärrät varmaan möys syyn miksi tableteille on haluttu tarjota desktop ui eikä pakottaa käyttämään Metro UI:ta.

    Aika näyttää millaisia WOA laitteita tullaan tulevaisuudessa näkemään, mutta tämä mahdollistaa käytännössä aivan uudenalisten kannettavien, vähänvirtaisten laitteiden valmistuksen. WOA ei missään mielessä sekoita tilannetta, kyseessä sama Win8, mutta teknisistä syistä johtuen x86 arkkitehtuurille tehdyt sovellukset eivät siinä toimi. WinRT:tä käyttävät sovellukset tukevat molempia arkkitehtuureja joten käyttäjän ei tarvitse välittää kumpaa arkkitehtuuria hänen laite käyttää.

    En teidä mistä keksit tuon ettei WOA desktop ui laittelle saisi 3rd party softaa. Näille laitteille voi ladata softaa (vain) Windows Store:sta, simppeliä ja turvallista, eikö? Ei viruksia ei, troijalaisia ja jos joku menee pieleen voi järjestelmän resetoida lähtö tilaan.

  12. hp on helmikuu 21, 2012 8:17

    Joo, WOA-tableteissa on perinteinenkin Win 8 -työpöytäkymä Resurssienhallinan ja IE:n työpöytäversion takia. Kun muuten ei kertoman mukaan pääse Ohjauspaneeliin, että USB- ja muita lisälaitteita voisi hallita. Eikä muuten olisi tiedostonhallinta. Eikä olisi “täysversioa” IE:stä, vaikka sekään ei tule tukemaan liitännäisiä (kuten Flashiä).

    Vain Word, Excel ja PowerPoint kirjoitetaan normi-Win 8-näkymää varten WOA:lle. Muita ei sallita. Kaikki ulkopuolisten softat sallitaan vain Metro UI:n puolella.

    Ja sitten Intel-tabletien puolella on kokonaan käytössä perinteinen Win 8 -työpöytänäkymäpuoli ja Metro UI -puoli ja molemmille omat sovelluksensa.

    Jos ymmärsin oikein niin Windows 8 -tabletiin tulee olemaan neljänlaisia sovelluksia:
    – Intel-prossulla

  13. hp on helmikuu 21, 2012 8:27

    Katkesi.

    Jos ymmärsin oikein niin Windows 8 -tabletiin tulee olemaan kolmenlaisia sovelluksia:
    - Intel-prossulla normi-Win8:lle
    - Intel-pronssilla Metro UI:lle
    - Arm-prossulla Metro UI:lle

    Ja lisäksi Arm-prossulla normi-Win8:lle, mutta niitä on vain Word, Excel, PowerPoint, Resurssienhallinta ja Internet Explorer.

    Mieti mikä vastuu käyttäjillä on vertailla Win8-tabletteja, kun jokaisella laitevalmistajalla on useita malleja ja pelkästään eri Win8-järjestelmiä on useita.

    Toivottavasti toi suunnitelma vielä muuttuu. Muuten tavalliset ihmiset, jotka on ihastuneita iPadin helppouteen ja huolettomuuteen, ei edes harkitse Win8-tabletteja.

    Valinnanmahdollisuus on rikkaus, mutta liian monien valintojen tarjoaminen voi tuntua tavallisista ihmisistä monimutkaiselta. Microsoftin tablet-strategia on erilainen kuin Applen, mutta nyt se vaikuttaa IT-osaajien ehdoilla suunnitellulta – ei tavallisten ihmisten.

  14. Olen omena on helmikuu 21, 2012 13:11

    hp, olet näemmä totaalisen ulkona mitä Win8 on ja miten siinä softat tulee toimimaan. Karkeasti ottan siis Metro UI on tarkoitettu sormella käytettäväksi ja normaali desktop UI hiirellä/näppiksellä. Eli sama windows voidaan tarjota hyvin laajalle kirjolle laitteita, nyt mukaan luettuna myös ARM laitteet.

    Koko Win8:n idea on harmonisoida käyttokökemus älypuhelimista tietokoneisiin. Kuten varmaan ymmärrät samanlaista UI:ta ei kannata tarjota jokaiselle laitteelle. SIksi siis kaksi eri UI:ta. Koska on kaksi eri UI:ta, pitää sovelluksien myös näyttää erilaisilta. Ethän sinäkään asenna OSX sovelluksia Ipadiin?

    On tietysti laitevalmistajan päätettävissä kumpi UI tarjotaan loppukäyttäjälle, Metro UI vai desktop UI. Se mitä asioita Metro UI:lla voit tehdä ja mitä et, on turhan aikaista arvioida sillä käyttöjärjestelmän lopullista versiota ei edes ole julkaistu.

    ARM tuki on paljon kaivattu tuki Windowsiin eikä se ole “sekoittamassa pakkaa” , päinvastoin. Teknisesti olisi mahdollista ajaa x86 sovelluksia ARM:n päällä mutta tämä tarkoittaisi raskasta ja energiaa kuluttavaa emulointia joka söisi kannettavien laitteiden idean joten x86 sovellus tuki on pudotettu WOA laitteista pois.

    Tulevaisuuden sovellukset jotka tehään WinRT:tä käyttäen ovat täysin cross platform sovelluksia joten ne toimivan sekä ARM että x86 laitteissa.

    Joka tapauksessa loppukättäjät lataavat sovellukset Windows Storesta joka tietysti tarjoaa vain kyseisele laitteelle oikeat sovellukset.

    Mutta eiköhän tämä ollut tässä, Win8 tulee varmasti mullistamaan taas käyttöjärjestlemä markkinat tuomalla saman käyttäjäkoemuksen kaikkiin laitteisiin. Jatketaan aiheesta…

  15. hp on helmikuu 21, 2012 14:51

    Olen voinut ymmärtää Win 8 -tabletit väärinkin, en sitä kiellä. Laitevalmistajat eivät kuitenkaan päätä mikä näkymä tabletissa näkyy, vaan sovelluskehittäjät. Vanhoja sovelluksia voi käyttää vain työpöytä-tilassa ja vain Intel/AMD-tableteilla, ja uudet sovellukset voivat toimia joko työpöytä-tilassa tai Metro-tilassa, tai molemmissa. WOA-laitteet voivat pyörittää vain Metro-tilaan tehtyjä sovelluksia, ja ymmärtääkseni kaikki Metro-tyyliset sovellukset eivät automaattisesti ole WOA-yhteensopivia. Pois lukien Microsoftin muutama oma sovellus, joita käytetään WOA:ssakin työpöytä-tilassa.

    Tämä kuvio voi mun mielestä tehdä asiasta ongelmallisen loppukäyttäjän kannalta. Tavallinen perheenäiti tarvitsee apua oikean tabletin päättämisessä ja selvittämisessä mikä ero kaikkien eri valmistajien erilaisilla malleilla (Intel, AMD, Arm) on ja millaisia sovelluksia niillä pystyy käyttämään (vain normi-Win8, vain Metro-Win8, sekä normi- että Metro-Win8, vain WOA).

    Luonnollisesti sovellusten tekniset vaatimukset rajoittavat myös kaikkia Win 8 -tabletteja.

  16. Olen omena on helmikuu 21, 2012 15:14

    hp, miten tavallinen perheenisä tarvitsee apua tabletin valintaan kun ko. tabletteja ei edes ole vielä markkinoilla? Emme siis tiedä millaisia tabletteja tullaan näkemään mutta käytännössä suurin osa perus tableteista tulee olemaan Metro UI:lla.

    Uusi Win8 mahdollistaa siis aivan uudenlaisien laitteiden valmistamisen kuitenkin tarjoamalla Windows käyttäjäkokemuksen. Emme edes tiedä millasia laitteita on tulosa joten turha spekuloida enempää.

    Mitä tulee noihin sovelluksiin, tulevaisuudessa (ja osin jo nyt) sovellukset tehdään WinRT API:a käyttäne jollin sovellukset toimivat kaikissa laitteissa, ARM sekä x86. En tiedä mitä tarkoitet eroilla Inter, Amd, ARM. Intel ja Amd suorittimet käyttävät samaa arkkitehtuuria joten käyttäjän kannalta on sama kumpi siellä hyrrää. Lisäksi Ms:n laitteisto vaatimukset takaavat että laittee saavat tarpeeksi tehokkaan suorittimen jne.

    Koko Win8:n vahvuus on siis tarjota sama käyttäjäkokemus laitteesta riippumatta. Teknisistä syistä johtuen kaikki vanhat sovellukse eivät toimi kaikilla laitteilla mutta eipä kukaan kai oleta käyttävän esimerkiksi photoshooppia ipadilla? Perus käyttäjän ei tarvitse murehtia millä raudalla se oma tabletti pyörii, Windows store tarjoaa vain oikeanlaiset sovellukset.

    Edelleen kehotan tutustumaan asiaan ennenkuin tuomitset jotain. Et näytä juuri olevan tutustunut koko Win8 konseptiin, vielä vähemmän miten sovellukset tulevat toimimaan. Pidä myös mielessä että yhtään virallista Win8 versiota ei ole vielä juilkaistu.

    Jokohan tämä riittäisti tästä aiheesta?

  17. hp on helmikuu 21, 2012 22:04

    En mä tietenkään tiedä millaisia Win 8 -tableteja lopulta tulee ulos. Sen takia mä johdattelin “Tämä kuvio voi mun mielestä tehdä asiasta ongelmallisen…”.

    Vaikka kukaan meistä ei tiedä millaisia lopulliset tabletit ovat niin Microsoft on antanut paljon tietoja ulos ja niitä pitäisi täälläkin voida pohtia. Näen vaivaa mielipiteideni perustelemiseen ja vaikka niistä olisi eri mieltä niin se on ihan ok ja jos ei huvita keskustella ollenkaan niin sekin on ihan cool.

    Epäilen, että sulla itselläsi on nyt väärää tietoa millaisia Win8-tabletteja tällä haavaa on tulossa, Olen omena. Microsoftin antamien tietojen mukaan jokainen Win 8 -tablet tulee sekä työpöytä- että Metro-näkymällä. Sä olet viitannut, että laitevalmistajat voivat valita kumpaa näkymää tukevat ja nyt arvioit, että suurin osa Win8-tableteista tulee olemaan vain Metro UI:lla. Kummatkaan eivät pidä annettujen tietojen valossa paikkaansa. Jokaisessa Win8-tabletissa on sekä työpöytä-tila että Metro-tila. Tablet-valmistajat eivät voi valita vain Metroa. Lainaus Microsoftin Windows-kehitysblogista koskien WOA-Win8-tabletteja: “You will have access to the intrinsic capabilities of Windows, from the new Start screen and Metro style apps and Internet Explorer, to peripherals, and if you wish, the Windows desktop with tools like Windows File Explorer and desktop Internet Explorer.”

    WOA-Win8-tabletit ovat vielä siitä erityisiä, että työpöytänäkymälle ei tule 3. osapuolten sovelluksia ollenkaan ja vain muutama Microsoftin oma sovellus sallitaan työpöytänäkymä-käyttöön. Niitä ovat ilmoituksen mukaan mm. tulevan Office 15 -paketin sovellukset.

  18. Olen omena on helmikuu 22, 2012 1:02

    hp, minähän tuolla jo aikaa sitten mainitsin että kaikkiin tabletteihin tulee työpöytä näkymä ja MS:n Sinofsky oli blogi postauksessaan varsin hyvin sen perustellut miksi näin.

    Eriasia on, miten tabletteja tullaan käyttämään. Kuten jo moneen kertaan todettu, yhtään tablettia ei ole markkinoilla, eikä edes lopullista käyttistä, tästä on vähän turha kiistellä.

    Ja mitä tulee vääriin tietoihin, sinulla taitaa olla väärää tietoa ettei muka työpöydälle saisi 3rd party softia. Saisitko tähän väittämääsi jotain lähdettä kenties? Sen MS:n on sanonut ettei WOA laitteille voi asentaa softaa kuin Windows Storesta mutta store on avoin myös 3rd party devaajille. Ja tämä kommentti löytyy sinunkin linkittämstä Sinofsky:n varsin kattavasta blogi postista.

    Tästä asiasta voi ja pitääkin keskustella, mutta mielestäni tämä sivusto ja tämä uutisaihe on kovin väärä tälle aiheelle.

  19. hp on helmikuu 22, 2012 9:20

    Siellä se on samassa blogissa.

    “Developers wishing to target WOA do so by writing applications for the WinRT … Consumers obtain all software…through the Windows Store”.

  20. Olen omena on helmikuu 22, 2012 11:43

    hp, onko ymmärryksessäsi vikaa? Ipadille voit asentaa softia vain applen storesta, tarkoittaako se ettet voi asentaa 3rd party softia? Ei?

    Eli WOA laitteille voit asentaa softia vain Windows Storesta, kuten jo aikaisemmin mainitsin, store on avoinna kaikille…

  21. hp on helmikuu 22, 2012 11:55

    hp: “WOA-Win8-tabletit ovat vielä siitä erityisiä, että työpöytänäkymälle ei tule 3. osapuolten sovelluksia ollenkaan ja vain muutama Microsoftin oma sovellus sallitaan työpöytänäkymä-käyttöön. Niitä ovat ilmoituksen mukaan mm. tulevan Office 15 -paketin sovellukset.

    Olen omena: “Ja mitä tulee vääriin tietoihin, sinulla taitaa olla väärää tietoa ettei muka työpöydälle saisi 3rd party softia.”

    WOA-Win8-tableteille ei tosiaan voi asentaa 3. osapuolten sovelluksia TYÖPÖYTÄ-tilaan. Metro-tyyliset sovellukset 3. osapuolilta sallitaan WOA-laitteisiin, mutta ei työpöytäsovelluksia.

    Ymmärsin niin, että sä luulet WOA-Win8-tabletteihin saatavan työpöytäsovelluksiakin, kunhan ne on käännetty ARM:lle. Se ei ole mahdollista ja tästä halusin huomauttaa.

  22. hp on helmikuu 22, 2012 12:05

    Ja se mun varsinainen pointtihan oli, että koska Windows Storesta ladataan kahdenlaisia sovellusversioita, Intel/AMD:lle ja ARM:lle, ja lisäksi työpöytänäkymään voi ladata Intel/AMD:lle tehtyjä sovelluksia niin kuluttajan ei ole välttämättä mitenkään yksinkertaista ymmärtää toimiiko jokin sovellus omalla Win8-tabletilla vai ei.

    Samoin tavallisen kuluttajan ei ole välttämättä kovin helppoa arvioida mikä Win8-tablet-laite olisi oikea valinta. Pahimmassa tapauksessa Win8-tablettia haluava tarvitsee paljon apua oikean laitteen valitsemisessa ja sovellusversioiden ymmärtämisessä, kun “Win 8″ -yhteensopiva sovellus ei välttämättä toimikaan omassa tabletissa.

    Kun sitä vertaa iPadin huolettomuuteen niin Applen strategian yksinkertaisuus korostuu. Kuluttaja marssii kauppaan, ostaa minkä vain uuden iPadin ja kaikki iOS tablet-sovellukset toimivat murehtimatta. Ei ole eri versioita iPadille. Kaikki vain toimii.

  23. Olen omena on helmikuu 22, 2012 13:35

    hp, olen kokoajan sanonut että WOA laitteille saa asentaa 3rd party sovelluksia Windows Storesta. WinRT:llä tehdyt sovellukset toimivat kaikissa Win8 laitteissa. WinRT sovellukset eivät rajoitu vain Metro UI:n.

    Mitä eroa näet tulevaisuuden ms:n tablet strategiassa sovellusten näkökulmasta applen strategiaan? Käyttäjä ostaa Win8 tabletin, oli se sitten minkälainen tahansa, Windows storesta hän saa ladattua kaikki sovellukset tablettiinsa. Sama systeemi kuin applella? On toki desktop sovelluksia jotka eivät tabletissa välttämättä toimi, mutta ethän sinäkään saa asennettu sitä mäkillä käittämääsi photaria ipadille.

    Asiasta on turha tehdä liian monimutkaista, vielä kun lopullista tuotetta ei ole edes saatavilla. Kuten jo aikaisemmin totesin nämä eri versiot mahdollistavat täysin uudenlaisien laitteiden valmistamisen. Jokatapauksessa tulevaisuuden suuntaus Windows softa kehitykselle on WinRT joka myös mahdollistaa sovellusten toimimisen kaikissa Win8 laitteissa. Hellppoa ja ykinkertaista, yksi käyttis kaikkiin laitteisiin, eikö?

  24. hp on helmikuu 22, 2012 14:52

    Ymmärtääkseni sulla on tossa asiavirhe ja ehkä sen takia mun huomion ymmärtäminen on ollut sulle hankalaa. WOA-sovellukset rajoittuvat vain Metroon, toisin kuin sä olet ymmärtänyt:

    The Next Web – Microsoft: Windows 8 running on ARM chips will only support 4 desktop apps
    (http://thenextweb.com/microsoft/2012/02/09/microsoft-windows-8-running-on-arm-chips-will-only-support-4-desktop-apps/)

    ReadWriteWeb – Windows on ARM: Yes, There’s a Desktop; No, It’s Not Compatible
    (http://www.readwriteweb.com/archives/windows_on_arm_yes_theres_a_desktop_no_its_not_com.php)

    PC Pro – Windows 8 on ARM to run desktop apps… but only Office
    (http://www.pcpro.co.uk/news/372721/windows-8-on-arm-to-run-desktop-apps-but-only-office)

  25. hp on helmikuu 22, 2012 15:14

    Linkit meni näköjään moderoitavaksi. Tässä kuitenkin otsikot juttuista, jotka osoittavat, että WOA-sovellukset todellakin rajoittuvat vain Metroon:

    The Next Web – Microsoft: Windows 8 running on ARM chips will only support 4 desktop apps
    ReadWriteWeb – Windows on ARM: Yes, There’s a Desktop; No, It’s Not Compatible
    PC Pro – Windows 8 on ARM to run desktop apps… but only Office

    Kanssalukijoille siis selvennykseksi, että WOA-Win8-tabletit eivät tule nykyisten suunnitelmien mukaan tukemaan Windows 7:sta tuttuja sovelluksia eikä Windows 8 -työpöytäsovelluksia.

  26. Olen omena on helmikuu 22, 2012 15:58

    hp, noita uutisia on on kovasti erilaisia, suunnitelmista kun on vuotanut tietoa paloittain. Kuitenkin WOA laitteet saavat 3rd party sovelluksia, enkä näe mitään syytä miksi niissä pitäisi toimia esimerkiksi Win7 sovellukset.

    Mutta jokatapauksessa en näe edes tarvetta miksi ARM laitteissa pitäisi olla työpöytä sovelluksia sillä surin osa laitteista tulee varmasti olemaan juuri tablet tyyppisiä. Mielenkiinnolla olotan millaisia laitteita tuleman pitää.

    Alkaa ms:llä olla aika hyvin kohta koko kattaus kasassa aina matkapuhelimista lähtien, tietokoneiden ja tablettien kautta olohuoneeseen, unohtamatta tietysti palvelin puolta.

  27. hp on helmikuu 22, 2012 16:26

    Nyt me päästäänkin mun alkuperäiseen pointtiin. Tavallisesta perheenäidistä voi tuntua monimutkaiselta ymmärtää ja päättää millainen Win 8 -tabletti on oikea valinta ja mitkä sovellukset siinä tabletissa tulevat toimimaan.

    iPad on perheenäidille yksinkertaisempi valinta.

  28. hp on helmikuu 22, 2012 16:29

    Sori, tästä pitää vielä mainita, tää oli niin hyvä huomio: “en näe edes tarvetta miksi ARM laitteissa pitäisi olla työpöytä sovelluksia sillä surin osa laitteista tulee varmasti olemaan juuri tablet tyyppisiä.”

    Miksi Intel/AMD-pohjaisissa tableteissa pitäisi olla työpöytäsovelluksia, mutta ARM-pohjaisissa ei?

  29. Olen omena on helmikuu 22, 2012 16:59

    hp, mielenkiintoista että voit tehdä jo nyt Win8 tabletin valinnasta vaiken vaikkei yhtään tablettia ole vielä markkinoilla :D

    Eikö ole aika yksinkertainen jako, karkeasti tabletilla toimii tablet sovellukset ja työpöydällä työpöytä softat. Nämä kaikki saat Win storesta, ja kaikki toimii varmasti sinun tabletissa. Mitä muuta perus käyttjän tarvii tietää?

    Ja mitä tulee tuohon sinun ARM sekoiluun, sama pätee tietenkin x86 pohjaisiin tabletteihin, ei tabletissa tarvi olla työpöytää. Toki koska Win8 on paljon monipuolisempi ja skaalautuvampi kuin kilpailijansa, saatetaan nähdä tabletteja jossa käytetään pääasiassa työpöytä UI:ta. Näistä on kuitenkin turhan aikainen vielä spekuloida mitään sillä emme tiedä millaisia laitteita tullaan näkemään.

  30. hp on helmikuu 22, 2012 17:29

    Tolla asenteella on turha puhua karkeasta jaosta tablet-sovelluksiin ja työpöytäsovelluksiin, kun Windows Storea ei vielä edes ole. Samoin turha puhua Arm-pohjaisista tableteista, kun niitä ei vielä edes ole. Ylipäänsä turha puhua Win 8:sta, kun ei voi tietää millainen se on.

    Sun kanssa on turha puhua, koska se ottaa enemmän kuin antaa.

  31. Olen omena on helmikuu 22, 2012 17:36

    Aika kauan olet kuitenkin jaksanut asiasta ja paljolti asian vierestä vääntää. Ja alunperin taisit olla sinä joka koko Win8:n toit keskusteluun. Onnea ja menestystä sinulle ;)

  32. hp on maaliskuu 14, 2012 10:34

    Uusi Windows 8 -kokemus tavalliselle käyttäjälle (video):

    http://j.mp/xoIphO

Ole hyvä ja jätä kommentti.
Kommentteihin voi lisätä myös gravatarin.





Bottom