Top

Applesta kaikkien aikojen arvokkain pörssiyhtiö

maanantai 20. elokuu 12 - Osku Kannisto - Jätä kommentti

Kuva: 9to5mac

Perjantain hyvät Apple-sijottajauutiset saivat jatkoa. Tänään Applen kurssi nousi uuteen ennätykseensä. Tämä merkitsee yhtiön kokonaisarvon nousseen 620,50 miljardiin dollariin, joka on kaikkien aikojen ennätys pörssimarkkinoilla.

Aiemman ennätyksen haltija on Microsoft. Yrityksen arvo kipusi huippulukemiinsa vuonna 1999, jolloin se oli 618,89 miljardia dollaria. Jos kuitenkin huomioi inflaation, olisi Microsoftin vertailukelpoinen mitattu arvo nykyrahassa 842,5 miljardia dollaria.

Ennätyksestä uutisoi 9to5Mac.


Lisää aiheesta:

  1. Apple on maailman arvokkain brändi, Nokiaa ei listalla
  2. Apple on arvokkaampi kuin Ruotsin bruttokansantuote
  3. Applen osake kaikkien aikojen ennätyslukemiin
  4. Apple on taas Amerikan arvokkain yritys
  5. Apple ohitti Microsoftin maailman arvokkaimpana teknologiayrityksenä
Optima Shop

Kommentit

37 vastausta kirjoitukseen “Applesta kaikkien aikojen arvokkain pörssiyhtiö”

  1. Hemmo on elokuu 21, 2012 0:13

    Kumma juttu et pas.aa myymällä pääsee tuollaisiin lukuihin, ainakin jos kysymme “hatereilta” ;-)

  2. Olen omena on elokuu 21, 2012 9:50

    Hahhah mitä roska uutisointia :D MS ja IBM menee kevyesti ohi applen jos osataan tulkita asiaa oikein. Noh macmaahan ei mitään lähde kritiikkiä harrasta..

    http://www.cjr.org/the_audit/misleading_and_incomplete_cove.php

  3. Jartsa on elokuu 21, 2012 19:45

    Jos tulkitsee asiaa tämän hetken tilanteella niin Apple on maailman arvokkain yritys, sille ei edes haterit voi mitään. Jos kaivellaan menneitä niin asia on eri… Joskus muinoin varmaan “kivikirveenveistofirma oy” oli maailman arvokkain yritys, nyt puhutaan nykyhetkestä!

  4. Jake on elokuu 21, 2012 21:38

    Olen omena: Mitä jäit kaipaamaan MacMaan uutisesta?
    Uutisen lopussa huomautetaan, että inflaatio huomioituna Microsoft oli aikanaan arvokkaampi.
    Teikäläisen kommentit loistaa aika usein MacMaan uutisten perässä ja lähes poikkeuksetta uutiset tai toimituksen ammattitaito kyseenalaistavana. Joskus lähdekritiikki toki on ollut heikkoa, mutta tässä uutisessa on mielestäni kaikki kunnossa. Otsikko nyt on siinä ja siinä, mutta ei tuo pahasti metsään mene, etenkin kun itse jutussa huomautetaan ettei inflaatiota ole huomioitu.

  5. Hemmo on elokuu 21, 2012 22:55

    Jake, pointti ei olekaan siinä että juttu olisi huonosti tehty, vaan siinä että se imartelee Applea ja sehän nyt ei tule kuuloonkaan kun inho on sitä luokkaa mitä se on…
    Vai oletko koskaan lukenut yhtä ainoaa positiivista kommenttia ko. haterilta!!?? :-)

    Jartsa, samaa mieltä, silloin inflaatio huomioon ottaen satatuhatta oravan nahkaa oli arvoltaan vielä enemmän kuin Microsoft ja IBM yhteensä.

  6. Olen omena on elokuu 22, 2012 9:18

    Niin teille lukutaidottomillekkin tiedoksi että uutisessa puhutaan nimenomaan kaikkien aikojen arvokkaimmasta pörssiyhtiöstä. Mikä on tämänhetken arvokkai on sivuseikka, kurssit vaihtelevat.

    Hemmo, jos edes viitsity lukaista tuon linkittämäni artikkelin, ehkä sinäkin saatat ymmärtää miksi ei yli 10v takaisia rahasummia voida vertailla suoraan ottamatta huomioon rahan arvon muutoksia…

    Alkuperäisessä macmaan uutisessa ei ollut tuota inflaatio mainintaa, olisi fiksua edes mainita että uutista on päivitetty mutta mitäpä suotta paljastaa toimituksen hölmöilyjä :D

  7. s-2 on elokuu 22, 2012 12:30

    Olen omenalta monia hyviä pointteja: otsikossa annetaan ymmärtää kaikkien aikojen arvokkain yhtiö (väärin) ja jos viimeisen kappaleen huomio Microsoftista on editoitu ja lisätty jälkeenpäin niin sellaisista jutun sisältöön vaikuttavista muutoksista pitäisi kertoa lukijoille.

  8. Jartsa on elokuu 22, 2012 13:34

    Omena taas arvostelee toisten luetun ymmärtämistä eikä itse ymmärrä hölkäsen pöläystä. Hemmo tuossa ihan selvällä Suomen kielellä mainitsee INFLAATIO MUUTOKSEN!!!

    Mikä on tämänhetken arvokkai on sivuseikka, kurssit vaihtelevat.”
    Kumma että kaikki alan sivustot mainitsee tuollaisen “sivuseikan”
    Olisiko se sivuseikka jos se olisi esim. Nokia, ei vaan maailmaa mullistava asia!!??
    Kyllä se nyt vaan on niin että kaikki maailman pörssikurssit ja rahoitus-yhtiöt ja sijoittajat seuraavat TÄMÄN PÄIVÄN osakkeiden arvoja ja yrityken TÄMÄN PÄIVÄN ARVOA, EIKÄ TOSIAAN MIETI EILISTÄ PIDEMMÄLLE…

  9. Osku Kannisto on elokuu 22, 2012 15:00

    Ottamatta enempää kantaa ‘kaikkien aikojen arvokkain’ tulkintaan vakuutan tekstin kirjoittajana inflaatiotiedon olleen uutisessa mukana alusta alkaen. Se ei tosin näy pääsivulla vaan vaatii koko uutisen lukemisen.

  10. Jake on elokuu 22, 2012 22:53

    Tuo inflaatiotieto todellakin oli uutisessa alusta lähtien. Itse luin uutisen ennenkuin sitä oli kommentoitu Olen omenan tai kenenkään muunkaan toimesta ja inflaatio mainittiin kyllä.

  11. Olen omena on elokuu 23, 2012 9:05

    Outoa että itseltä meni tuo inflaatio maininta uutisesta ohi… No oli miten oli, otsikko on ainakin täysin ristiriidassa tekstin kanssa.

    Jakea ilmeisesti kovasti harmittaa kun se Apple ei ollutkaan se kaikkien aikojen suurin :D Miksi paasaat tämänpäivän pörssikursseista ja yhtiöiden arvoista sillä uutisessa käsiteltiin nimenomaan kaikkien aikojen arvokkainta pörssiyhtiötä. Ei vain tämän päivän tilannetta tai tämän vuoden tilannetta.

  12. s-2 on elokuu 23, 2012 10:34

    Voitko Osku kommentoida miksi otsikkoon valittiin “kaikkien aikojen arvokkain”, kun toimitus tiesi ettei se pidä paikkaansa?

  13. Jake on elokuu 23, 2012 20:09

    Olen omena: Lue vaikka viestini uudestaan ennenkuin kommentoit.
    Minua ei sinänsä Applen pörssikurssit kiinnosta, en omista osakkeita enkä muutenkaan saa erityisiä kiksejä Applen menestyksestä. Enkä käsittääkseni ole paasannut tämän päivän kursseista.

    Sen sijaan kommentoin lähinnä sinun toistuvaa negatiivista asennetta MacMaan uutisointia kohtaan. Mielestäni uutisointi on pääosin asiallista, välillä pientä Apple-haippausta, mutta se sallittakoon kun sivusto keskittyy nimenomaan Applen ympärillä tapahtuvaan.
    Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä, mutta nuo roskauutisoinnista ja lähdekritiikin puutteesta jne. valittamiset tuntuu vähän kohtuuttomilta.

  14. Olen omena on elokuu 23, 2012 20:46

    Jake, niin täällä palstalla varmaan kuuluukin apple aiheisia asioita uutisoida eikä siinä mitään.

    Itseäni ärsyttää vain se että uutiset on täyttä puppua kuten ainakin tämän uutisen otsikko. Sillä tuohan ei pidä mitenkään paikkansa…

    Toinen hyvä esimerkki uutisista vailla minkäänäköistä totuus pohjaa on “Tulevan iPhonen näyttö ei pikku iskuja pelkää”. Uutisessa kerrotaan että iphonessa käytetään Gorilla Glass -lasia. Tälle asialle ei kuitenkaan löydy mitään lähdettä ja minusta on jopa todennäköisempää että iphonessa käytetään jotain muuta lasia. Uutisessa myös kerrotaan että Corningin tuo uuden Gorilla Glass 2 -lasin markkinoille ja “käytännössä uudistus tarkoittaa, että tulevassa iPhonessa tulemme näkemään entistä kestävämmän Gorilla Glass 2″ Mihinköhän tämäkin väite perustuu? Todennäköisesti vain uutisen kirjoittajan omiin päätelmiin.

    Jos kirjoitetaan toimittajan omia mielipiteitä, ei niitä pitäisi tuoda esiin uutisena.

  15. Osku Kannisto on elokuu 23, 2012 22:42

    Arvoa voi mitata puhtaasti numeroiden valossa tai rahan reaaliarvoon suhteutettuna. Puhtaasti numeroiden valossa Apple ohitti Microsoftin aiemman ennätysarvon. Uutisessa kuitenkin mainitaan myös inflaation vaikutus lukijoille, jotka haluavat tarkastella arvoa toisella tavalla.

  16. Olen omena on elokuu 24, 2012 9:04

    Osku, eli minulla on arvokkaampi puhelin, kun se maksoi 550USD kuin sinun 500EUR maksanut puhelin?

    Jokseenkin hölmöläisen logiikkaa…

  17. Osku Kannisto on elokuu 24, 2012 9:15

    Ei uutisessa eri valuutoista puhuttu, joten vertailu on mahdollista ja perusteltua. Ymmärrän toki kantasi.

  18. Olen omena on elokuu 24, 2012 11:35

    Osku, manitsit että “arvoa voi mitata puthaasti numeroiden valossa”. Mikä edellisessä esimerkissäni ei siis toimi jos arvoa mitataan puhtaasti numeroiden valossa? Onhan 550 paljon suurempi luku kuin 500?

  19. Jartsa on elokuu 24, 2012 11:36

    Osku, eli minulla on arvokkaampi puhelin, kun se maksoi 550USD kuin sinun 500EUR maksanut puhelin?
    Jokseenkin hölmöläisen logiikkaa…”

    No on kyllä muttei Oskulta. Mun luuri maksoi 27702,50 Intian rupiaa, eli mulla vasta kallis luuri on, kannattais pieni hetki miettiä ennenkuin kommetoi tuollaista ja paljastaa typeryytensä!!??

  20. Olen omena on elokuu 24, 2012 12:10

    Jartsa, pitääkö tuo sinun vastauksesi “No on kyllä muttei Oskulta” tulkita niin että esimerkin tapauksessa minulla on mielestäsi arvokkaampi puhelin kuin oskulla? Tuo sinun kommenttisi kun ei ole kovin ymmärrettävää suomea.

  21. Jartsa on elokuu 24, 2012 12:32

    Lyön vaikka mitä vetoa että kaikki muut lukijat ymmärtää sen olevan selvää Suomea ja kohdistetun sinuun…

    Auttaako jos kirjoitetaan se yhteen lauseeseen.
    Jokseenkin hölmöläisen logikkaa, no on kyllä muttei Oskulta!!??

  22. Olen omena on elokuu 24, 2012 21:06

    Jartsa, tuo sinun aikaisempi kommenttisi oli vaan sekava että siitä ei voi päätellä mihin kysymyksistäni “vastaat” tuolla ensimmäisellä virkkeelläsi.

    Kerrotko nyt vielä mikä se typeryys tuossa aikaisemmassa kommentissani oli? Jos kerran arvoa tarkastellaan pekästään numeerisesti, eikö silloin pidä heittää valuuttakurssit jne kokonaan pois? Tuolla sinun logiikallahan MS:n ennätykeen pitää ottaa myös inflaatio huomioon. Sillä tämän päivän dollari ei ole yhtä arvokas kuin 13 vuotta sitten…

  23. Jartsa on elokuu 25, 2012 10:28

    omena, et sä voi olla noin tyhmä, kyllä nyt pienen lapsenkin pitäisi käsittää että esim. rupia ja euro ovat eri asiat eikä voi verrata!!?? MItä vi..ua sä sönkötät, sun logiikalla mun kanattaa ostaa Suomesta euroilla luureja esim. 500€ kpl ja mennä myymään ne intiaan 27702,50 ja tienata 27202,50 per luuri, helppoa tiliä, ei tarvi myydä kuin 1 luuri vuodessa, niinkö!!??

  24. Jartsa on elokuu 25, 2012 14:59

    Jartsa, tuo sinun aikaisempi kommenttisi oli vaan sekava että siitä ei voi päätellä mihin kysymyksistäni “vastaat” tuolla ensimmäisellä virkkeelläsi.”

    Ei jumalauta, en vastaa mihinkään kykymykseen mitään, virke oli satiiria sun järjettömään kommettiisi, voi luojan tähden tuota älyn puutetta…

  25. Olen omena on elokuu 25, 2012 19:22

    Jartsa, kiitos rakentavista kommenteistasi jatka samaan malliin ;)

    Outoa logiikaa, jos ei kerta eri valuuttoja voi puhtaasti numeraalisesti vertailla miksi voi vertailla sitten vuode 1999 dollaria vuoden 2012 dollariin?

    Puhutaan kuitenkin eri arvoisesta rahasta. Avaatko hieman tätä?

  26. Jartsa on elokuu 26, 2012 12:28

    Ei näköjään ymmärrä, voi surku. Niinkuin tuolla aiemmin joku sanoi niin on aika lailla eriarvoiset oravan-nahka ja nyky Euro, ei pitäisi olla vaikea ymmärtää!!

  27. Olen omena on elokuu 26, 2012 12:41

    Jartsa, no mutta sinäpäsen sanoit, “on aika lailla eriarvoiset oravan-nahka ja nyky Euro”! Taisit itsekkin vihdoin sen ymmärtää että on aika eriarvoiset rahat, nyky dollari ja 13 vuoden takainen dollari. Ei niitä pidä arvioida keskenään…

  28. Jartsa on elokuu 26, 2012 14:12

    Ei näköjään mene jakeluun, voi taivas… Ei voi mitään….!!??

  29. Olen omena on elokuu 26, 2012 15:06

    Jartsa, jos et tajuuuuu lopeta se kommentointi :D

  30. Jartsa on elokuu 26, 2012 21:03

    Kuka nyt ei tajuu!!?? Voi luoja!!
    Miten se voi olla noin vaikea tajuta,
    Eri valuutoita ei voi verrata, mikä siinä on niin vaikea ymmärtää!!??

  31. Olen omena on elokuu 27, 2012 9:26

    Jartsa, niin eri valuuttoja ei voi verrata keskenään. Ei voi myöskään verrata 13 vuoden takaisia rahasummia keskenään sillä ne ovat eri arvoiset. Mitä tästä et ymmärrä?

  32. Jartsa on elokuu 27, 2012 10:06

    Joo,o, huoh, Ei voi verrata ei, niinkuin sanottu oravan-nahka oli muinoin parempaa valuuttaa kuin nykyiset paperinpalat, mutta kuinka mielekästä niiden vertailu on nykypäivänä!!?? Paitsi tietysi haterin mielestä kun mitä vaan pitää keksiä ettei vaan Apple saisi mitään hyvää meriittiä…

  33. Olen omena on elokuu 27, 2012 12:09

    Jartsa, en ole kuullut sinulta vielä yhtään perustelua miksi kahta eriarvoista rahaa pitäisi voida arvoida keskenään kun keskustellaan rahan arvosta. Hirveä määra jotain epämääräistä rääkynää oravannahoista, ei kai nyt vielä niin kylmät kelit ole että pitää turkikseen pukeutua vai hä?

  34. Jartsa on elokuu 27, 2012 22:18

    omena, et sä voi olla noin tyhmä, kyllä nyt pienen lapsenkin pitäisi käsittää että esim. rupia ja euro ovat eri asiat eikä voi verrata!!?? MItä vi..ua sä sönkötät, sun logiikalla mun kanattaa ostaa Suomesta euroilla luureja esim. 500€ kpl ja mennä myymään ne intiaan 27702,50 ja tienata 27202,50 per luuri, helppoa tiliä, ei tarvi myydä kuin 1 luuri vuodessa, niinkö!!??”

    Lues nyt vaikka tuo uudestaan oikeen ajatuksella, herättääkö mitään ajatuksia!!??

    Kyllä se nyt vaan on niin että kaikki maailman pörssikurssit ja rahoitus-yhtiöt ja sijoittajat seuraavat TÄMÄN PÄIVÄN osakkeiden arvoja ja yrityken TÄMÄN PÄIVÄN ARVOA, EIKÄ TOSIAAN MIETI EILISTÄ PIDEMMÄLLE…”

    Entäs tuo!!??

  35. Olen omena on elokuu 28, 2012 9:32

    Jartsa, tuon viimeisen kommenttisi persuteella, “TÄMÄN PÄIVÄN ARVOA, EIKÄ TOSIAAN MIETI EILISTÄ PIDEMMÄLLE…” sinulla on tainnut mennä koko uutinen täysin ohi, eli jos vaikka katsoisit mitä tuolla ylhäällä lukee. Tässä uutisessa kun nimenomaan puhutaan muusta kun tämänpäivän tilanteesta.

    On aika outoa että pystyt hahmottamaan että eri valuuttojen arvoja ei pysty verrata suoraan numeraaliseti. Et kuitenkaan pysty ymmärtämään että puhuttaessa tämänpäivän dollarista ja 13 vuoden takaissta dollarista, tilanne on täysin sama. Emme puhu saman arvoisista valuutoista.

    Luitko muuten edes tuota ensimmäisessä kommentissani antamaa linkkiä? Kannattaa vaikka sanakirjan kanssa sitä tavata, jos ei kilitaito muuten riitä, on katsos aika hyvää informaatiota sinulle ;)

  36. Hemmo on elokuu 30, 2012 8:51

    Apple on tämän hetken arvokkain yhtiö. Se ottaa niiiin koville eräille!!??
    Ei edes sarkasmi uppoa siitä, ettei kannata oravan-nahkaa ja nykyvaluuttaa verrata oli se sitten Euro tai Dollari, mut tuulimyllyjä vastaan on turha taistella. Tiesittekö muuten että Ford oli aikoinaan maailman arvokkain yritys, muistaakseni siihen aikaan kun tuli se t-malli joskus 1900 luvun alkupuolella ;-)

  37. Olen omena on elokuu 30, 2012 9:16

    Hemmo, niin kukaan ei ole varmaan väittänyt ettei apple olisi uutisen kirjoitushetkellä ollut pörssiarvoltaan arvokkain yhtiö. Uutisessa kun puhutaan kaikkienaikojen arvokkaimmasta yrityksestä, se kun kattaa enemmän kuin yhden päivän ;) Ilmeisesti se on monelle niin vaikea ymmärtää.

Ole hyvä ja jätä kommentti.
Kommentteihin voi lisätä myös gravatarin.





Bottom